2001年度 - 認知科学科 -

戸田正直
【論文】
Masanao Toda, "The history of human society as moulded by emotion: past, present and future",Social Science Information Vol.40(1), pp.153-176 (2001)

棚橋純一
【講演会】
棚橋純一, “IT時代のヒューマン・インタフェースを考える”, 情報処理学会東海支部「講演会」発表資料, (Sept. 2001)

三宅なほみ
【著書,編書】
T. Koschmann, R. Hall, & N. Miyake, "CSCL 2: Carrying forward the conversation," LEA, Mahwah, NJ, (2001).

N. Miyake, & T. Koschmann, "Realizations of CSCL conversations: Technology transfer and the CSILE Project," in T. Koschmann, R. Hall, & N. Miyake (Eds.), "CSCL 2: Carrying forward the conversation," LEA, Mahwah, NJ, (2001).
【国際会議】
N. Miyake, "Externalized cognitive processes for collaborative knowledge construction, The Third International Conference of Cognitive Science, Beijing, China, (Aug. 2001)

N. Miyake, "Supporting collaborative reflection for knowledge integration: Computer support for building a collaborative learning community in undergraduate cognitive science courses," International Conference of Computer Use in Education 2001, Seoul, Korea, (Nov. 2001)

N. Miyake, H. Masukawa, K. Yuasa, & H. Shirouzu, "Intentional integration supported by collaborative reflection," in Stahl, G. (Ed.) Proceedings of CSCL 2002, pp.605-606, Boulder, Colorado, U.S.A., (Jan. 2002)

N. Miyake, & H. Shirouzu, "Cognitive flexibility gained through collaborative reflection on cognitive traces," To be presented at AERA2002, New Orleans, U.S.A., (Apr. 2002)

H. Masukawa, & N. Miyake, 2002, "Mutual links as externalized resources for students' collaborative reflection," To be presented at AERA2002, New Orleans, U.S.A., (Apr. 2002)

H. Shirouzu, & N. Miyake, "Guided verbalization for conceptual understanding: A scaffold for making sense of multiple traces of cognition," To be presented at AERA2002, New Orleans, U.S.A., (Apr. 2002)
【雑誌(論文)】
H. Shirouzu, N. Miyake, & H. Masukawa, "Cognitively active externalization for situated reflection," Cognitive Science, 26, 2, (to appear in Mar./Apr. 2002)
【研究会・シンポジウム】
三宅なほみ,"革命から協調的文化の共創へ",教育システム情報学会第26回大会,大阪,(Aug. 2001)

三宅なほみ,"認知科学的視点からのシステム利用評価",教育システム情報学会第26回大会,大阪,(Aug. 2001)

三宅なほみ,“学びの科学の現在”,日本教育心理学会第43回総会発表論文集,日本教育心理学会第43回総会,名古屋,(Sep. 2001)
【解説・調査報告】
三宅なほみ "創造力・知力の次代への継承," 平成12年度科学技術庁委託調査報告書「資源の総合利用方策の推進に関する調査--ソフト資源の重点的確保に関する調査--」社団法人資源協会 pp.22-32, (2000)
【国内大会,研究会論文集】
三宅なほみ,益川弘如,“構造的統合化:複数の話をまとめるスキルの獲得支援に向けて”,日本認知科学会第18回大会発表論文集,pp.236-237,(Jun. 2001)

益川弘如,三宅なほみ,“構造化された授業デザインによる協調的な知識構成活動の促進”,日本認知科学会第18回大会発表論文集,pp.284-285,(Jun. 2001)

中山隆弘,三宅なほみ,“質問・議論共有システムの利用方法とその効果”,日本認知科学会第18回大会発表論文集,pp.262-263,(Jun. 2001)

土屋孝文
【国内大会,研究会論文集】
土屋孝文,鈴木健志,村橋直樹,亀田怜史, 山口健太:学習者たちの相互作用構造に注目した協調学習支援システムの設計と運用, 日本認知科学会第18回大会発表論文集, pp.298-299, (June, 2001)

土屋孝文,村橋直樹,鈴木健志: ピクトグラム設計と評価活動支援システム, 2001PCカンファレンス論文集,pp.286-287, (Aug. 2001)

土屋孝文,鈴木健志,亀田怜史, 山口健太: 共有ヘルプ集を作成する活動のデザイン, 2001PCカンファレンス論文集,pp.288-289, (Aug. 2001)

土屋孝文: 共有ヘルプ集を作成する協調学習環境のデザインと実践, 情報処理学会第63回全国大会, Vol.4,pp.187-188, (Sep. 2001)

白水 始
【雑誌(論文)】
H. Shirouzu, N. Miyake, & H. Masukawa, "Cognitively active externalization for situated reflection," Cognitive Science, 26, 2, (to appear in Mar./Apr. 2002)
【国際会議】
H. Shirouzu, "Children's algorithmic sense-making through verbalization." The 23rd Annual Conference of the Cognitive Science Society, Edinburgh, UK, (Aug. 2001)
N. Miyake, H. Masukawa, K. Yuasa, & H. Shirouzu, "Intentional integration supported by collaborative reflection," in Stahl, G. (Ed.) Proceedings of CSCL 2002, pp.605-606, Boulder, Colorado, U.S.A., (Jan. 2002)
H. Shirouzu, & N. Miyake, "Guided verbalization for conceptual understanding: A scaffold for making sense of multiple traces of cognition," To be presented at AERA2002, New Orleans, U.S.A., (Apr. 2002)
N. Miyake, & H. Shirouzu, "Cognitive flexibility gained through collaborative reflection on cognitive traces," To be presented at AERA2002, New Orleans, U.S.A., (Apr. 2002)
【解説・調査報告】
白水 始,“外化をめぐる二つの主張:<積極的外化>傾向と他人の目を借りた外化物の見立て直し”,IASAI News,9,pp. 13-20,(Nov. 2001)

日野泰志
【論文】
Pexman, P. M., Lupker, S. J., & Hino, Y. (in press). The impact of feedback semantics in visual word recognition: Number of features effects in lexical decision and naming tasks. Psychonomic Bulletin & Review.
Hino, Y., Lupker, S. J., & Pexman, P. M. (in press). Ambiguity and synonymy effects in lexical decision, naming, and semantic categorization tasks: Interactions between orthography, phonology, and semantics. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition.



本サイト中の記事の無断転載を禁じます。
(C) IASAI 中京大学人工知能高等研究所

〒470-0393愛知県豊田市貝津町床立101

IASAI HOME